Välkommen till min blogg!

Här skriver jag mest om vår trädgård som vi håller på att göra i ordning. Målet är en mysig trädgård med en blandning av rufsig vintage och stramt 1700-tal. Det ska bli massor av rosor och perenner, välordnad köksträdgård, porlande vatten och rofyllda sittplatser. Här finns även inlägg om familjeliv och lite annat smått och gott. Hoppas att du blir inspirerad!

tisdag 6 juli 2010

Rosor - jag älskar dem!


Rose de Rescht

Håller på att göra vår trädgård till en rosenträdgård. Inte lätt i sandjorden och vinden (tänk om man hade haft lerjord och skyddat läge) men det ska gå! Jag har köpt och flyttat ett flertal rosor de senaste åren och nu börjar jag få lite kläm på vad som funkar! För att bringa lite ordning och lyckas så bra som möjligt har jag gjort en egen sida där jag skriver om hur det går för de rosor jag köpt. Då kan jag lättare komma ihåg nästa vår vad som ska göras. (T ex flytta Grand Hotel till andra sidan dörren där det är soligare. (Eller om jag hinner, nu till hösten) En ros som faktiskt verkar funka är Rose de Rescht. Den doftar helt underbart och remonterar så det kan nog bli fler sådana - kanske en hel berså!!! Tänk att sitta omgiven av doftande rosor från juli till hösten! Det bara måste det bli - Stanwell Perpetual är också en tänkbar ros, men den är lite större. (Och ljusrosa - inte mörkcerise som Rose de Rescht) New Dawn ser också bra ut hittills, men har inte börjat blomma än.


Grand Hotel

Om någon annan än jag älskar rosor, men har hopplös sandjord vill jag jättegärna ha tips på vad som funkar. Gå gärna in på min speciella rossida där jag skriver om mina rosor. Många fler rosor ska provas, men så här långt har jag kommit i nuläget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails