Välkommen till min blogg!

Här skriver jag mest om vår trädgård som vi håller på att göra i ordning. Målet är en mysig trädgård med en blandning av rufsig vintage och stramt 1700-tal. Det ska bli massor av rosor och perenner, välordnad köksträdgård, porlande vatten och rofyllda sittplatser. Här finns även inlägg om familjeliv och lite annat smått och gott. Hoppas att du blir inspirerad!

tisdag 1 februari 2011

Gör en egen odlingsklocka - Make your own glass cloche


Visst är det vackert med en odlingsklocka i glas för att skydda känsliga växter, men ack så dyra de är..... (Vet att det inte bara är jag som tycker så.) Då är det ju tur att det är lätt att göra en själv av gamla loppisfynd! Nu blev den här klockan inte precis så som jag hade föreställt mig, hade nog tänkt mig lite mer shabby chic och lite mindre kitch, men allt beror ju på vad man hittar i loppishyllorna. Det här blev faktiskt också riktigt snyggt tycker jag. En djup skål i klar-glas utan krusiduller, en liten blåmes i porslin och ett gammalt "silver"-fat var vad jag hittade. Vänd på skålen, sätt den på fatet och klistra fast något fint (t ex en blåmes) på skålens botten och, ta-da! En helt unik odlingsklocka! (Man kanske ska vara lite försiktig med att lyfta i "knoppen".)



Kolla in fler odlingsklocks-tips på Charlottes snygga blogg Trädgårdsflow!

17 kommentarer:

  1. Ååå, den var helt underbar, och lite kitch är ju aldrig fel. Jag snor din idé rakt upp och ner och börjar leta skålar direkt. Har några ärvda porslinsdjur i en kartong som skulle bli perfekta. Oj, vad inspirerad jag blev, tack!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. HEj där!

    JAg gillade din kitsch! Ibland är det härligt befriande att få vara fri och lekfull!

    TAck för att du ville vara med i min utlottning, det glädjer mig mycket! kram H.

    SvaraRadera
  3. Hej Stina.
    Sikke fint du har arrangeret, jeg er helt enig i at de nok så moderne glasklokker er alt for dyre og at loppefund er vejen frem.
    Hyg dig.
    Kh Lone

    SvaraRadera
  4. Wow....hur fint som helst...måste leta i förråden....

    SvaraRadera
  5. Det där var ju bara så himla fiffigt.
    Gillar den där kitchvarianten med fågeln.
    Hmm, nu gäller det bara att hitta en glasskål...
    Ha en fortsatt härlig vecka!
    Camilla

    SvaraRadera
  6. Hejsan!
    Kul idé!
    Ska kolla upp mina gömmor vad jag kan hitta :=)
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  7. Hi Scilla!

    Of course you can participate my give away....I will count you in!!!

    You made a lovely cloche!

    Warm regards, Ingrid

    SvaraRadera
  8. Hej Scilla!

    Vilken fin blogg du har - och klockan är vacker! :-) Jag undrar var du fick idén... :-) :-)

    Jag länkade till dig också!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  9. SNYGG!!!!! Fågeln var ju ultraläcker som knopp.... Perfekt skål du hittat också...... Härligt!!!!

    Många kramar
    Charlotte

    SvaraRadera
  10. Jag tycker inte alls att den var kitchig utan bara helt bedårande! :) Har inte varit inne här på några dagar ser jag.. Du har ramlat ur min lista på något vis... Åtgärdas på en gång!
    Kramar!

    SvaraRadera
  11. Hej vännen!
    Vilken fiffig ide, håller med dig dom är så förbaskade dyra dom där glasklockorna!
    Tummen upp för din utmärkta ide!

    Ha en bra dag!
    Kraaaaam Therese

    SvaraRadera
  12. Den blev ju superfin!!! Vilken bra idé, jag måste ner i källaren och kolla om jag har något användbart...
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att den är alldeles underbar!!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  14. Hej Scilla! Den blev ju helt bedårande, såå fin! Vilken härlig idè!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  15. Hej vännen!
    Kikar in o Tackar för titten!
    Vi skrev nog samtidigt till varandra sist....Fniss!

    Hoppas att du får en trevlig o sköön söndag!
    Kraaaaam Therese

    SvaraRadera
  16. very nice! love the little rope ribbon on the pot

    SvaraRadera
  17. Superfin! Jag försökte hitta något ställe i närheten där jag bor som säljer odlingsklockor (och hamnade här), men din idé var ju 1000 gånger bättre och roligare. Nu ska jag spana vidare på din blogg.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails