Välkommen till min blogg!

Här skriver jag mest om vår trädgård som vi håller på att göra i ordning. Målet är en mysig trädgård med en blandning av rufsig vintage och stramt 1700-tal. Det ska bli massor av rosor och perenner, välordnad köksträdgård, porlande vatten och rofyllda sittplatser. Här finns även inlägg om familjeliv och lite annat smått och gott. Hoppas att du blir inspirerad!

onsdag 17 augusti 2011

Étude - den perfekta rosen för mitt rostorn!


Äntligen har jag hittat den perfekta rosen för mitt rostorn Prinsessa från Rosverkstan! (Jag har målat det i en silvergrön nyans som matchar vårt hus.) Étude betyder "studie" på franska och namnet passar verkligen. Tittar man noga så kan man finna både silver, rosa, rött, karmin och aprikos i de välfyllda stora blommorna. Trots att doften inte är så stark är det en smått överväldigande ros.


Jag hoppas att den kommer att funka, det händer ju att det blåser rätt så bra på platsen, men den har i alla fall fått massor med rosjord och solen ligger på nästan hela dagen. Den kan bli 2,5 m hög och 1,5 meter bred och borde alltså inte ta över tornet fullständigt - jag vill ju att det ska synas! New Dawn är förälder, och liksom den remonterar även Étude. Runt tornet växer även två Mme Boll. Dessa portlandrosor blir inte allt för höga och är starkt rosa med en dragning åt lila. (Hoppas att nyanserna funkar ihop...)


När jag planterade rabatten i våras petade jag i vad jag hade till hands, vilket medfört att jag kommer få ändra en hel del på perenn-sidan, men det finns i alla fall ingen bar jord... Måste plantera lite lavendel när monstersommarljusen är borta, inte anade jag att dessa skira små sötingar skulle växa sig mer än meterlånga och kasta sig över alla andra växter.


Ursäkta att jag inte tittar in hos er så mycket nu under sommaren, men det är ju så mycket annat man vill göra. Mörka myskvällar framför datorn kommer - snabbare än man anar!

Kram!
Stina

12 kommentarer:

  1. Lycka till med 'Étude', färgen står sig fint mot rostornet:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vacker ros som nog kommer att göra sig fin vid tjusiga rostornet.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Det blir säkert jättebra i ditt rostorn. Tror inte att rosen tar över, skulle det vara så får den väl klippas till lite!

    kram louise

    SvaraRadera
  4. Rosen kommer att bli jättefin i det vackra rostornet! Sommarljusen är så söta, mina kom igen två år på rad men i sommar har de inte visat sig alls!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hur fint som helst! Étude åker in på min roslista omedelbums. Rostornet var verkligen vackert.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  6. Maffig ros! Jag gillar färgkombinationen på ros/torn.

    SvaraRadera
  7. Vilken bra kombo det blev med rosen och finfina rostornet. Hoppas att allt är bra med dig och att sommaren har varit fin. Massa kramar!!!

    SvaraRadera
  8. Den där rosen blev ypperlig tillsammans med rostornet. Färgerna var helt rätt ihop.
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset om lavendeln, jag ska nog testa att ta några sticklingar, hade tänkt sätta i kruka men kan försöka att sätta några direkt i rabatten också.

    Jag såg att du gillade gamla kartor, antar att du sett http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html där de har gamla kartor från hela sverige, helt underbara att titta på!

    SvaraRadera
  10. Jättesnygg färgkombination! Mme Boll kommer nog att göra sig fint i det sällskapet.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Både rostornet och rosen är vackra! Färgerna är jättesnygga ihop.
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  12. HEj Stina!
    Länge sen!?
    Hoppas allt är bra hos dig! kramkram H.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails