Välkommen till min blogg!

Här skriver jag mest om vår trädgård som vi håller på att göra i ordning. Målet är en mysig trädgård med en blandning av rufsig vintage och stramt 1700-tal. Det ska bli massor av rosor och perenner, välordnad köksträdgård, porlande vatten och rofyllda sittplatser. Här finns även inlägg om familjeliv och lite annat smått och gott. Hoppas att du blir inspirerad!

onsdag 8 september 2010

Naturen är otrolig

Plötsligt är de gröna bladen inte gröna längre. Här och var i lövverken börjar klorofyllet brytas ner och ljuset bryts i rött, gult, lila och guld istället för grönt. Hur kan alla dessa fantastiska färger skapas av att molekyler går sönder och därmed skickar tillbaka ljus med en annan våglängd? Det går att förklara vetenskapligt - men vad gör det? Det är lika fantastiskt i alla fall!



Ett annat fantastiskt faktum i min trädgård är rosenskäran. Hur kan ett litet frö som såddes i våras ge upphov till plantor som är 1,5 meter höga på bara en sommar?! Så här stora trodde jag verkligen inte att de skulle bli - och säkerligen finns det folk som har ännu större... Rosenskära ska jag så nästa vår också. Då ska det även bli rosa - och malvor! Oj, nu skenar tankarna iväg... Först ska jag njuta av årets skörd av blommor och frukter!


Egentligen blir naturen bara mer och mer fantastisk desto mer vi förstår hur det funkar - det är ju så perfekt!!

7 kommentarer:

  1. O ja, jag står också och glor på bladen heeelt förundrad. :-O. Det är ju så vackert! Underbara bilder du har tagit. Jag är nästan övertygad om att jag strödde ut rosenskäran i våras men inte en blomma hittar jag (kanske hittar jag påsen i en 'ska göra'-hög till vintern). Nästa år bara måste jag vara mer noggrann, det förstår jag när jag ser dina bilder. Jättefina!!!
    Ha en fortsatt trevlig vecka. Kram

    SvaraRadera
  2. Mina Rosenskära är också 1,5 meter och jag fattar ingenting. Dina ser ju fina ut men mina är faktiskt helt groteska. Tjocka stammar centimeterbreda med massa blad och nästan inga blommor. De jag köpte i butik är 40 cm och har blommor i överflöd. Det blir inte alltid som man tänkt! Kram

    SvaraRadera
  3. Vad fin bloggen blev förresten!!!!

    SvaraRadera
  4. Tack Anna! Angående rosenskärorna så har kanske inte dina frösådda börjat blomma än - satte du dom inte ganska sent? (I din feta lerjord trivs de nog ännu bättre - jag fotade inte dom som är där det inte är jordförbättrat av förklarliga skäl... ) Sen tror jag att det finns "krukrosenskära också, som ska vara mindre, kanske var det sådana du köplte?

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ljuvliga bilder!

    Rosenskäran är ju ett måste, vilken pärla!
    Och om jag nånsin kommer igång i tid: jätteverbena, men de fröna måste först frysas några veckor och sedan sås, typ i januari... och då är man ju inte så alert;-)

    Ha det fint! kram H.

    SvaraRadera
  6. Tjuvnjuter av dina trädgårdsbilder...härliga. Hösten är vacker i trädgården. Luften är klar och sval, doftar ruttna äpplen. Det är gott. Kram Karina

    SvaraRadera
  7. Hej igen! Jag såg att du blev sugen på persikor. Mitt träd är ca 8 år gammalt. Stod i rabatten de första åren och fick krussjukan, jättefult! Sen flyttades det in i ett mörkt växthus där det aldrig blommade. Till slut kapade jag ner det rejält och flyttade både träd och växthus till en soligare plats. Då började det ge frukt direkt. I år räknade jag till 100 stycken!! Och goda är dom. Däremot måste jag klippa grenar hela tiden för det växer så det knakar. Så en plats utomhus är kanske att föredra om man hittar en bra frisk sort. Min heter Frost och skulle vara resistent mot krussjukan men icke!
    Ha det fortsatt bra!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails