Välkommen till min blogg!

Här skriver jag mest om vår trädgård som vi håller på att göra i ordning. Målet är en mysig trädgård med en blandning av rufsig vintage och stramt 1700-tal. Det ska bli massor av rosor och perenner, välordnad köksträdgård, porlande vatten och rofyllda sittplatser. Här finns även inlägg om familjeliv och lite annat smått och gott. Hoppas att du blir inspirerad!

torsdag 9 juni 2011

Rosa rugosa - räddningen för min torra trädgård?

I bland känns det tufft att vara rosälskare och bo på en gammal sandbank. Stora delar av vår trädgård har inte ens jord utan nästan ren sand där man får vara tacksam över vad som än vill växa. Vad man än planterar måste man jordförbättra - framför allt om man vill ha rosor. Jag har nu hunnit prova ett antal rosor och inser att det handlar om att välja så torktåliga rosor som möjligt. Som tur är finns då Rosa rugosa-hybrider. Att jag inte tänkt på det tidigare! (Jag har nog tyvärr köpt rosor med hjärtat och inte med hjärnan. Men, nu ska det bli ändring på det!) Och ärligt talat - nu när jag läst på och kollat på bilder inser jag att det nog går att göra verklighet av mina rosendrömmar. Rugosorna har faktiskt mängder med fantastiska egenskaper:

  • Många doftar mycket av klassisk rosdoft.
  • En hel del sorter remonterar.
  • Vackra nypon är vanligt. (Till denna grupp hör de rosor vi ofta kallar "nyponrosor", som växer på våra stränder.)
  • De tål magra jordar. (Jag skulle kunna tänka mig att många av dem blommar sämre om de får för mycket näring.)
  • Det finns många hybrider med fyllda blommor.
  • Vind ska inte vara något problem, och många tål även lite skugga.
  • I stort sett sjukdomsfria.
  • Går att odla i kallare zoner.
  • De kan bli rejält stora. (Vilket är precis vad jag, som har en stor trädgård, vill.)
  • Behöver inte beskäras varje vår.
Nackdelarna som jag kan komma på skulle väl vara att de är väldigt taggiga och kan bli risiga med åren. Jag antar att det senare lätt kan åtgärdas genom beskäring. (Jag får väl skaffa ett par bra roshandskar...)

Här kommer bilder på några rosor som jag förälskat mig i och vill ha. (Det finns massor av andra fina rugosor också. Hansa till exempel.) Bilderna kommer från Flora Linnea. (Therese Bugnet och Louise Bugnet är så kallade kanadensiska rosor, men visst 17 måste båda vara rugosahybrider?)



White Grootendorst

Souvenir de Philemon Cochet


Selma Lagerlöf

Roseraie de L'Hay

Blanc Double de Coubert


Pink Grootendorst

Therese Bugnet

Louise Bugnet



Jag tänker aldrig sluta drömma om en romantisk rosenträdgård!
Kram alla trädgårdsentusiaster!


10 kommentarer:

  1. Jag gör precis som du, bor på en gammal sandbank (och har inte behövt åka långt för att få sand till barnens sandlåda :)), och har gett upp drömmen om perfekta rosor. Spelar ingen roll hur mycket jag jordförbättrar eller vattnar, de blir inte så stora och långblommande som jag önskar att de vore.
    Men de där som du har som förslag är verkligen söta, säkert ett bra alternativ till "mormorsrosor".
    Blir nästan själv lite sugen på att göra ett försök med rosor igen.
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Det kommer att funka bra med rugosor och det finns ju så många fina sorter, inte bara den vanliga 'Hansa'. Själv har jag 'Dagmar Hastrup' och den står i en torr, solig "öken" och trivs!
    Ge inte upp drömmen!!!!

    Så vackert med dina aklejor och silverkompisar - så glada växterna måste vara hos dig som blir ompysslade nu igen...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. hej!

    det finns fler rosälskare ser jag! kan varmt rekommendera både louise bugnet och therese bugnet. de blommar för fullt hos mig och kräver inte mycket jämfört med andra rosor! de finns på min blogg både från i år och förra året.

    kul att hitta hit! ha en bra helg.

    mvh louise

    SvaraRadera
  4. Visst är 'Thérèse Bugnet' och 'Louise Bugnet' rugosahybrider. De finaste rugosorna tycker jag är 'Wasagaming' kan användas som klätterros, 'Ritausma', Mrs Doreen Pike, 'Moje Hammarberg', 'Lac Majeau' jättestor, 'Agnes', 'Martin Frobisher', 'Schneekoppe'.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Vad intressant att läsa ditt inlägg.
    Någon sandbank bor vi inte på men sandjord har vi och jag drömmer också om massor av rosor.
    Lycka till med dina rosdrömmar!!!
    Kram, Ingela

    SvaraRadera
  6. Hej vännen! Klart du inte ska ge upp din rosdröm! :) Underbart somriga bilder i det tidigare inlägget. Och du - bra att du njuter! :)
    Kraaaaam!

    SvaraRadera
  7. O ja, kämpa på - säger en som aldrig har lyckats speciellt med rosor. Men de jag lyckats med är helt underbara!!! Bl.a en Blanc double de Coubert. Med den doften gör det inget att den bara blommar en vecka.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Tack för din snälla kommentar!
    Så fina blombilder!
    Jag hoppas att jag också ska få det riktiga blomintresse och gröna fingrar.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Visst finns det rosor för alla trädgårdar, det gäller bara att hitta rätt! Finns många vackra som kommer att bli fina i din trädgård! Man ska aldrig ge upp:))
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  10. Det är bra att du inte ger upp det finns massor av fina rosor för dig!!! Inger nämnde några jätte fina som även är några av mina favoriter 'Wasagaming' , 'Ritausma', Martin Frobisher'. Fler kanadensare och finska rosor är det du ska titta efter John Cabot tex fantastisk ros som också blir stor. Kolla finska Blomqvist plantskola.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails