Välkommen till min blogg!

Här skriver jag mest om vår trädgård som vi håller på att göra i ordning. Målet är en mysig trädgård med en blandning av rufsig vintage och stramt 1700-tal. Det ska bli massor av rosor och perenner, välordnad köksträdgård, porlande vatten och rofyllda sittplatser. Här finns även inlägg om familjeliv och lite annat smått och gott. Hoppas att du blir inspirerad!

torsdag 30 september 2010

Dags att flytta in på glasverandan

Nu har jag äntligen gjort vad jag tänkt göra länge: fixa lite mysigt i vår fina glasveranda igen! Vi har haft tomater där i sommar som blev sådana monster till slut att vi knappt fick plats själva. Men nu har dom gjort sitt. Vår dotter har stolt visat alla att hennes planta minsann blev den största, och gått och plockat små röda körsbärstomater som hon bjudit oss på. (Hon tycker om att plocka dem - inte att äta dem.) Paprikan och chilin ger fortfarande frukt, och får stanna ett tag till.


När tomaterna åkte ut fanns det plötsligt plats att ta in mitt lilla olivträd som varit ute över sommarn. In åkte också mitt kära trädgårdslejon och en härligt stor kruka som inte mår bra av minusgrader. (Skulle bli jätteledsen om någon av dem sprack.) Krukan riktigt ber om att få ta ansvar om en skir kamelia.... Får se om jag får tag på en sådan till ett överkommligt pris någon gång. Annars får den nöja sig med ett något modestare olivträd. Tills vidare har den i alla fall fått lite ljung, prydnadskål och murgröna.


Visste ni att man enligt skrock tar med sig döden in i huset om man tar in ljung? Fick höra detta när jag var liten och gjort ett arrangemang av torkad ljung till min mamma. Hon blev jätteglad och ställde det i vardagsrummet. När vår barnvakt, en äldre dam, fick se det blev hon smått hysterisk och slängde ut det på trappan så att det nästan gick sönder. Kändes lite hårt för en liten tjej på typ 8 år.... Men, jag är inte skrockfull! (Stegar går jag dock inte under. Oturen kan komma så direkt och plötsligt.)



5 kommentarer:

  1. Åh, sååå fint och mysigt det ser ut!!! Jag vill flytta in direkt! Jag har också börjat bära in växter i mitt inglasade rum, det känns kallt på kvällarna nu så det är dags. Ha det bra! /Katarina

    SvaraRadera
  2. Suck, vilken fin veranda du har... Vill ha jag med...
    Ha en härlig helg,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Underbart med en glasveranda som man kan krypa in i tillsammans med växterna.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  4. Oj, jag vill också ha en inglasad veranda...sååå mysigt!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails