Välkommen till min blogg!

Här skriver jag mest om vår trädgård som vi håller på att göra i ordning. Målet är en mysig trädgård med en blandning av rufsig vintage och stramt 1700-tal. Det ska bli massor av rosor och perenner, välordnad köksträdgård, porlande vatten och rofyllda sittplatser. Här finns även inlägg om familjeliv och lite annat smått och gott. Hoppas att du blir inspirerad!

fredag 11 november 2011

Hemmagjord stenpelare

Hej allihop! Kanske någon noterat att jag inte är särskilt aktiv på bloggen för tillfället. Det beror på att jag just nu är i slutskedet av min doktorering. Det innebär att absolut inga pyssel eller trädgårdsprojekt blir gjora, och blogga hinner jag inte heller. (Jag hade tänkt göra detta inlägg för ett bra tag sen men... Det var ju det där med tiden ja!) Jag vill även passa på att hälsa nya följare välkomna - jag blir jätteglad! Rätt vad det är kommer det till våren att poppa upp inlägg på denna blogg igen...


Här kommer en bild på säsongens sista lilla projekt för min del; en "hemma-murad" sten-pelare. Den var jättelätt att göra, men måste göras i två steg. En riktigt stor trädgårdssten utgör "botten", sen ligger det fyra vanliga kvadratiska trädgårdsplattor på den med lite bruk mellan alla plattor så att det "klistras" ihop. När detta är gjort, "klär man in den" i murbruk och bygger upp en sluttande kant på "foten" av murbruk. Denna får sedan torka ett dygn innan man gör top-delen. (Detta för att kunna göra en motsvarande sluttande kant under top-plattan. Om inte nederdelen torkat kommer droppande murbruk förstöra den. När den är torr är det bara att borsta bort klumparna innan de torkar.) Slutligen gör man alltså top-plattan (i vårt fall tre ganska stora klinkersplattor på varandra) och gör en sluttande kant under. Ta-da! En "antik" stenpelare som endast kostat ett par tior i material.



Hoppas att ni alla har en mysig höst med mycket stearinljus, röda höstlöv och soliga förmiddagar! Vi ses igen om ett tag - då ska jag titta in hos er också... Hoppas också att ni har överseende med att jag inte besökt er på länge.


Slutligen kommer här en liten fundering:

Det är viktigt att ha en stadig grund att stå på,
men med en hundskit under skon halkar man lik förbannat!

Kram allihop!
Stina




11 kommentarer:

  1. Vilken jättefin stenpelare du har gjort som sista jobb för i år.

    Lycka till med din doktorering, håller tummarna för att allt ska gå bra.
    Vi hörs till våren!
    Trevlig höst/vinter och God Jul! :=)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hej Stina,
    har saknat dig här i bloggvärlden!
    Vilken fin stenpelare du fixat:)
    Lycka till med din doktorering, sen blir det förhoppningsvis mera trädgård igen!
    Kram

    SvaraRadera
  3. En så fiffig liten stenpelare du har gjort. Verkligen fin.

    Hoppas att allt går bra med doktoreringen och att du får slappna av lite sedan.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  4. Hej bästa Stina!!! Va kul att "se" dig!!! Saknar dig i blogglandia. :)
    Vilken toppenidé med den murade stenpelaren! Jättefin blev den också! Vill också göra en sån!
    Kramar i massor och lycka till med avhandlingen!

    SvaraRadera
  5. Ja nog har jag undrat vart du tod vägen... Vilken smart pelare, kanske något att fundera på. Lycka till med ditt doktorerande!

    kram louise

    SvaraRadera
  6. Vilken ball pelare men fattar nog inte riktigt hur det gick till...Lite trög i huvudet är jag nog men de fyra kvadratiska plattorna är det de som gör "höjden" på pelaren eller är de foten? Jag har ju gått och funderat på att göra en pelare och nu när jag ser hur du har gjort blir jag ju så grymt nyfiken för den är ju så snygg!
    Lycka till med avhandlingen! Lite nyfiken blir jag allt på vad du doktorerar i.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Hej Stina,
    Så roligt att se ett livstecken från dig! Har saknat dina inlägg.
    Er pelare är jättesnygg men att den skulle vara jättelätt att göra... Man ska nog ha jobbat en del med betonggjutning tidigare för att tycka det eller... Men jag kanske också är lite trög i huvudet precis som "Pilgrim", hihi.
    Ha det gott och stort lycka till med din doktorering!!!
    Kram, Ingela

    SvaraRadera
  8. Hej Stina! Vad roligt att höra från dig igen! Dokorering låter jobbigt, inte konstigt att du inte har tid för bloggning, och så har du ju små barn dessutom, låter stressigt!
    Spännande att se ditt projekt!
    Vi hörs!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Åh vad himla fint det där blev!!! Jag är nog också lite trög, har lite grann samma funderingar som pilgrim ovan... Grym inspriation!!

    Stooooor kraaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  10. Superfin stenpelare du gjort! Låter nog lite invecklat för mig som är totalt okunnig när det gäller betonggjutning:)) Lycka till med doktoreringen! Önskar dig en god avslutning på det gamla året och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  11. Grattis till din avhandling och välkommen tillbaka till blogglandia:)
    Kram!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails