Välkommen till min blogg!

Här skriver jag mest om vår trädgård som vi håller på att göra i ordning. Målet är en mysig trädgård med en blandning av rufsig vintage och stramt 1700-tal. Det ska bli massor av rosor och perenner, välordnad köksträdgård, porlande vatten och rofyllda sittplatser. Här finns även inlägg om familjeliv och lite annat smått och gott. Hoppas att du blir inspirerad!

torsdag 2 juni 2011

Ljuvliga försommarblomster


Ah, så vackert det är nu! Man vill inte gå in på kvällarna när det är ljummet, ljust och fåglarna kvittrar. Nu börjar sommarens perenner att blomma också. Först ut i vår trädgård är en otroligt maffig trädgårdsiris som köptes förra året och en ljuvlig liten alunrot som jag hittade förkrympt i trädgården när vi flyttade hit.


Aklejor hittar jag här och var i trädgården och flyttar. Dessa flyttades förra året, och blir superfina i år. (Att flytta gamla aklejor kan innebära att det tar ett tag innan de repar sig, eftersom de har en pålrot som tenderar att gå av när man gräver upp plantan. Men, tåliga som de är repar de sig alltid!) Ljusrosa aklejor och silvriga lammöron (höga som blommar) visade sig bli en ljuvlig kombination!


Mina små frösådda perenna malvor vid namn Zebrina har börjat blomma, men är fortfarande små. (De ska bli upp åt en meter.)


I den totalt ogräsinvaderade rabatten på norrsidan är det faktiskt riktigt fint så här års, nu blommar nämligen en rhododendron som nog stått där i evigheter och är i skriande behov av lite kärlek och omtanke. Det blir nog knappast i år dock... Rabatten är stooooor, och helt igenväxt.

Visst är det härligt när huden luktar sol och man är så där skönt sol-hela-dagen-trött och aningen frusen när man går och lägger sig!

9 kommentarer:

  1. Underbara bilder och härligt inlägg! Jag älskar doften av hud som är i sol :-)
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att det finns fler än jag som har ogräs i rabatterna. Ska ut och titta på min förfärliga pionrabatt och se om jag kan se något vackert med den;)
    Kram, kram

    SvaraRadera
  3. VACKERT!! Det är så vackert nu med allt som kommer igång och blommar. Min rhodendendron är också i stort behov av kärlek :-) Den har precis börjat blomma, samma färg som din.

    ha en fin helg!
    Kram
    Chalrotte

    SvaraRadera
  4. Så mycket fint...visst är det en härlig tid nu. Man vill verkligen bara vara ute och njuta av hela härligheten så mycket som möjligt.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  5. Verkligen fina bilder. Visst är det underbart med sol och värme. Vill inte heller gå in på kvällarna trots att jag jobbar ute hela dagarna.

    Ha en mysig helg!

    Cilla♥

    SvaraRadera
  6. Jaa, man borde låta bli att sova, det är ju så härligt! Så mycket fint du har! Bra att du mycket lammöron, det går ju åt en del när man ska pyssla...
    Ha en härlig helg!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Fina färgkombinationer, man hinner inte allt, särskilt inte när man har små barn.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så mycket fint du visar. Den där zebrinan är riktigt snygg. Så du flyttar aklejor? Det har jag gjort en gång, en jättestor hög vit rugge, och den tvärdog så det har jag aldrig vågat mig på igen.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Ja, det är verkligen underbart att kunna sitta ute sent på kvällen och njuta, som man har längtat :-)
    Fina blommor du visar, aklejor är härliga!
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails