Välkommen till min blogg!

Här skriver jag mest om vår trädgård som vi håller på att göra i ordning. Målet är en mysig trädgård med en blandning av rufsig vintage och stramt 1700-tal. Det ska bli massor av rosor och perenner, välordnad köksträdgård, porlande vatten och rofyllda sittplatser. Här finns även inlägg om familjeliv och lite annat smått och gott. Hoppas att du blir inspirerad!

onsdag 22 juni 2011

Rose de Rescht


Nu blommar Rose de Rescht, uppkallade efter en stad i Persien, för fullt.
Det är en
gammal, klassisk ros (höstdamascena, buskros) som remonterar och doftar helt underbart. Den planterades förra våren och verkar trivas utmärkt! (Men så har den också fått massor med rosjord vid planteringen och ett bra, vindskyddat läge med eftermiddags- och kvällssol.) I år har den blivit nästan en meter hög, och jag hoppas på lite till nästa år. (Den kan bli upp åt 1,5 m.) Framför rosen växer stäppsalvia och lavendel. Rose de Rescht och lavendel planterades precis vid glasverandatrappan så att man ska kunna sitta där med en kopp te på kvällarna och bara dofta.....

Kram!

14 kommentarer:

  1. Oh, så fint din blommar!!! Köpte också en sån förra året. Men jag tror min har drunknat i min mormorsrabatt bland alla yviga växter som brer ut sig lite hipp som happ. Måste nog flytta på den till ett soligare läge......

    Glad midsommar!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt komposition och vilka underbara bilder!
    Glad midsommar!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  3. Den är verkligen en underbar ros och så fint du fixat runt dess fötter! Snyggt!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Lovely, just lovely. Rose de Rescht smells the way a rose should smell and the fragrance carries across the garden. One of my favorites.

    SvaraRadera
  5. Så fint den har det...
    Glad midsommar :)

    SvaraRadera
  6. Jaa, den har jag också, den är jättefin! Men för andra året i rad har den drabbats av rosrost, inte jättemycket, men väldigt irriterande. Jag köpte den för att den skulle vara frisk! Jag hoppas den skärper sig!
    Hoppas du får en härlig midsommarhelg!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Mmm, snyggt!!! Låter gott med te på trappen oxå :-)
    Kram, Ingela

    SvaraRadera
  8. En tacksam ros:)
    Glad Midsommar!

    SvaraRadera
  9. Jättefint! :)
    Hoppas du har haft en underbart fin midsommarafton!
    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Å, der er få fint med roser som dufter!

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt fin ros - och så perfekt tillsammans med den blommande salvian. En utmärkt plats för tedrickning!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Lavendel och salvia hör till två av mina stor favoriter, skulle kunna ha hur mycket som helst.

    Ha de
    Kram Anna

    SvaraRadera
  13. Helt underbar färgkombination! Jag har aldrig haft lavendel för den är inte härdig här hos oss men den ser skön ut med rosen.

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  14. Har min ros de rescht som stamros och den har nästan blommat över första svepet nu men kommer snart igen. Visst doftar den underbart och jag gillar den knalliga färgen!

    kram louise

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails