Välkommen till min blogg!

Här skriver jag mest om vår trädgård som vi håller på att göra i ordning. Målet är en mysig trädgård med en blandning av rufsig vintage och stramt 1700-tal. Det ska bli massor av rosor och perenner, välordnad köksträdgård, porlande vatten och rofyllda sittplatser. Här finns även inlägg om familjeliv och lite annat smått och gott. Hoppas att du blir inspirerad!

onsdag 12 maj 2010

Topiary. Måste prova!


Nu ska det bli av! Jag ska göra en topiary-figur "from scratch" så att säga. Alltså formklippa en buske. Jag ska fixa en buxboms-pyramid att ha vid entrén till vår glasveranda. Jag håller ju på att göra i ordning rabatten som löper runt denna och det måste finnas något som är fint året runt. Jag har läst att man kan "armera" med hönsnät för att få en mer hållbar och lättklippt figur. Då kan man forma figuren med hjälp av hönsnät som man sätter över busken. Sen klipper man det som växer utanför. Jag får nog vänta med detta tills busken jag köpte blivit lite större, annars kommer det inte se klokt ut! Ska lägga ut bilder på mitt projekt när jag kommit igång. Jag har just inhandlat en ca 3 dm hög häckplanta för 40 kr. (Ska jämföras med att en knappt meterhög pyramid kostade 600 kr.....) Hoppas att jag är lika entusiastisk efter plantering! Annars får jag väl lägga till etiketten "humor" när jag visar bilder på projektet... För överkurs kolla in topiaryartdesigns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails